John of God akt 11: Jannies fantastiska erbjudande

Det var länge sedan jag skrev något om den cyniska industrin kring brasilianske healern och transmediet John of God och de blåögda svenskar som arrangerar resor till honom. Nu måste jag dock bryta tystnaden då en av de svenska healingresearrangörerna lanserat ett helt fantastiskt erbjudande till sina kunder. Det är researrangören Jannie som i sitt senaste nyhetsbrev presenterar den revolutionerande tjänsten.

NYHET!

Återigen kan Vidéen Travel erbjuda någon fantastiskt!

DU SOM TROR ATT DU INTE HAR RÅD ATT ÅKA?

LÄS HÄR:

Nu kan jag erbjuda avbetalning på alla mina resmål, helt utan ränta!

Så här enkelt fungerar det.

* Du skriver kontrakt med mig och Vidéen Travel.
* Du sätter in pengar till mig i förskott på en resa (du bestämmer vilken).
* Du betalar varje månad så mycket du kan eller vill.
* När du betalt hela din resa så är det bara att bestämma vilken resa du vill med på och min tjänst är gratis.
* Du får löpande kvitto på dina insatta pengar.
* Om du ångrar dig efter att ha betalt halva resan betalar jag tillbaka dina pengar minus 1000 kr av din insättning för det jobb jag haft.
* När du köpt din flygbiljett så blir 2000 kr av ditt insatta kapital bokningsavg och betalas inte tillbaka om du skulle avboka. Dessa pengar ingår i slutsumman och tillkommer inte.

Frågan är såklart vilket mervärde Jannies okonventionella förskottsavbetalningstjänst ger kunderna, mer än förvaring av pengar och någon sorts självbindning vid att så småningom köpa en resa eftersom man förlorar en tusenlapp om man väljer att inte resa. Det är förvisso väldigt fint av henne att inte kräva sina kunder på ränta för de pengar hon så vänligt förvarar åt dem.

Man kan ana hur tankegångarna gått. En vanlig ursäkt när Jannie försökt kränga sina resor till John of God och hans bisarra healingceremonier, där han går lös med vassa metallföremål på kvinnobröst, näsor och ögon, har säkert varit att man inte haft råd. Sådant säger man ju ofta när någon försöker sälja på en något man absolut inte vill ha. Nästa gång någon kör med en sådan dålig ursäkt kommer Jannie dock att ha ett ess i rockärmen, räntefri avbetalning i förskott!

Tidigare inlägg på denna blogg om healingresorna till John of God: Vill man ha en introduktion till John of God så kan man läsa första delen i min bloggserie och vill man ha mer fördjupning angående de svenska healingresearrangörernas verksamhet så kan man läsa del fyra med min dödsföraktande wallraffning som ändtarmscancerdrabbad potentiell healingresekonsument. Specifikt om Jannies healingreseverksamhet har jag skrivit några få rader om i del tre, sju och nio.

   
   

   

Ge mig barnet och jag ska ge dig mannen

Livets Ords årliga europakonferens är som en bilolycka. Man vet att man inte borde titta men det går helt enkelt inte att låta bli. Trots att jag och min lille gosse var där i tisdags råkade det bli en vända dit även igår. Jag och junior är förvisso ganska sysslolösa om dagarna nu i månadsskiftet juli-augusti när de öppna förskolorna är stängda och bekanta bortresta. Vi får väl därför vara ursäktade att vi inte kunde hålla oss borta från den beryktade församlingen.

Precis som i tisdags hamnade vi återigen på det barnmöte som riktade sig till barn i åldrarna sju till tretton. Min avkomma är ju blott ett och ett halvt men hade ändå stort utbyte av sådant som lovsång. Predikan och berättelser om Guds mirakel gick dock inte alls hem hos honom och vi kunde därför inte vara kvar på mötet mer än tjugo minuter. Jag fick helt enkelt försöka njuta så mycket jag bara kunde av den korta inblicken i tankevärlden Livets Ord försökte pådyvla de små.

Även på detta barnmöte var första gästen missionär. Dagens missionär, som hette Carl-Gustaf Severin, berättade om ett mirakel han varit med om på ett möte under en av sina missionsresor. Severin sade:

Där stod det en pojke som var tio och hans ansikte hängde såhär. Han kunde inte stå själv och han var vit i ansiktet, och så sade hans pappa: ”Det här är min pojke. Han är jättesjuk. Han ska dö om tre dagar, kanske till och med imorgon. Jag hämtade honom på sjukhuset. Kan ni be till Jesus för honom, att Jesus botar honom?” Tror ni att Jesus kan bota sjuka? (Barnen: Jaaaaaaa!) Jag hör inte vad du säger! Tror ni att Jesus kan bota sjuka? (Barnen: JAAAAAAAA!) Klart han kan! Och vet du vad som hände? Vi bad till Jesus den där dagen. Och så vi sade såhär: ”Jesus, den här pojken, han ska dö om tre dagar.” Han hade en sjukdom som hette cancer i lungorna, i levern, i njurarna. Alla organ på insidan hade cancer. Han skulle inte överleva. Vet du, när jag lämnade det där, så tittade jag på honom och så sade jag såhär: ”Nästa gång jag träffar dig, vet du vad vi ska göra då?”, sade jag. Vad tror ni jag sade: ”Vi ska spela fotboll!” Och han sade ingenting, han bara tittade på mig. Och så åkte jag iväg, åkte hem till Sverige. Ett år senare så kom jag tillbaka till samma stad, långt nere i södra jordklotet och hade glömt bort den där pojken. Och när jag går in genom dörren så står det en elvaårig pojke där. Vet du vad han hade under armen? En fotboll!

Pojken hade alltså blivit mirakulöst frisk. Man undrar bland annat om man verkligen har sådana exakta prognoser om dödsdatum i livets slutskede. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att läkare sagt något i stil med: ”Om tre dagar, på onsdag, kastar du in handduken”. Vidare undrar man hur ofta Severin utlovar mirakler om han kan glömma bort de personer han lovat helande från mycket allvarliga åkommor.

Uppfattningen att Gud hör bön och kan hela den som ber om det verkade barnen på mötet dock varit väl förtrogna med redan innan missionär Severin berättade sin lilla anekdot. Till mötets förbön hade det nämligen kommit in ett antal önskemål om böneämne; exempelvis ville någon att man skulle be för att dennes syn skulle bli normal, någon annan ville bli av med sin huvudvärk och en tredje ville att vi skulle be för att en ”grej” på dennes näsa skulle försvinna. Vi fick också veta att några personer man haft förbön för de senaste dagarna hade fått bönesvar. Någons soleksem var på väg att försvinna och någon annans getingstick kändes lite bättre. Tyvärr inga mirakel av samma kaliber som i missionär Severins anekdot från landet långt borta alltså. Oavsett stora mirakler som i anekdoten eller femöresmirakel som på europakonferensen så kan man givetvis ifrågasätta det lämpliga i att få barnen att tro att ett övernaturligt väsen kan hela dem om de ber om det.

Liknande inlägg på denna blogg: Under förra sommarens europakonferens var jag på John Arnotts healingmöte för vuxna och fick bevittna några femöresmirakler.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

John of God akt 10: Resebyrån BIG Travel har guldfiskminne och återupptar healingresor

Det är nästan ett år sedan jag senast skrev ett blogginlägg om den brasilianske healern John of God och de svenskar som arrangerar resor till honom. I det långa inlägget, som var del 9 i min bloggserie, kunde man i slutet läsa om hur konventionella resebyrån BIG Travel häpnadsväckande nog börjat förmedla healingresor till den ökände healern. Att en vanlig resebyrå gav sig på något så kontroversiellt som att sälja mirakulösa helanden var givetvis mycket anmärkningsvärt.

Som nordeuropas värsta John of God-haverist så kände jag faktiskt att jag borde agera mot detta på något sätt även om jag förvisso börjat tröttna rejält på helbrägdagöraren. Jag började så smått förbereda för att på något vis sätta lite tryck på BIG Travel som verkligen borde vara mer rädda om sitt varumärke än att drista sig till att sälja mirakelresor till svårt sjuka.

Nybildade VoF-avdelningen i Skåne skulle dock förekomma mitt tangentbordsfälttåg mot BIG Travel. I september reagerade ordföranden Pontus Böckman på en annons som BIG Travel satt in i Sydsvenskan där de gjorde reklam för healingresorna. Initialt kontaktade man tidningen och kritiserade dem för att de tagit in annonsen. Efterhand kom man dock även att ha mejlkontakt med BIG Travel som sensationellt nog lovade att omedelbart sluta saluföra healingresorna till John of God.

Kontakta dem direkt? Tja, så går det ju faktiskt också att göra. Jag blev lite förvånad över att det gick såpass enkelt att få resebyrån att upphöra med att saluföra resorna. Om man tänker efter så var det nog dock egentligen inte så konstigt. Till skillnad från de mindre healingresearrangörerna som inte på samma sätt har något varumärke att vara rädda om så omsätter BIG Travel nästan 850 miljoner per år. De småpengar man eventuellt kan tjäna på healingresorna torde vara småpotatis jämfört med den potentiella skada varumärket kan åsamkas. De mindre researrangörerna visade sig ju dessutom ofta vara före detta ”patienter” hos John of God som därför trodde stenhårt på Casans mirakler, något som knappast torde gälla de ansvariga på BIG Travel. På podcasten Mellan svart och vitts hemsida kan man för övrigt höra mer om Pontus Böckmans skeptiska aktivism och även läsa mejlkonversationerna med resebyrån och tidningen.

Där kunde sagan om BIG Travels satsning på healingresor vara slut men det skulle tyvärr visa sig att så inte skulle vara fallet. Nu har resebyrån drygt ett halvår senare helt plötsligt börjat saluföra healingresor till John of God igen (FreezePage) och löftet till Böckman tycks vara glömt och begravet. Man undrar givetvis vad omprövningen beror på. Måhända är det nya personer som är ansvariga och de har ingen kännedom om löftet, det oetiska i healingreseverksamheten samt den eventuella skada deras varumärke skulle kunna drabbas av. Eller så har de ansvariga på BIG Travel helt enkelt guldfiskminne och behöver bara påminnas igen för att otyget ska upphöra.

Förra gången BIG Travel marknadsförde resor till John of God angavs inte vem som var teknisk arrangör av resorna och som man alltså i praktiken reser med. Det gör man dock denna gång. Det rör sig om alternativa hälsoreseföretaget Weforyou som jag skrivit en del om tidigare. När jag ville kartlägga den svenska healingresebranschen mejlade jag alla researrangörer, utgav mig för att vara cancersjuk och intresserad av en resa till John of God, detta för att få ta reda på omfattningen av verksamheten samt hur potentiella kunder bemöttes. Från Weforyou fick jag ett ganska lustigt svar rörande betalningen:

Du är välkommen att resa med oss. du behöver då gå in i butiken (finns i vår hemsida) och anmäla dig där (viken resa du vill vara med) samt betala anmälnings avgiften 3000 kr in i Bankgiro 654-8911, så då har du garanterat plats i resan. Alla säger att när de har betalat anmälnings avgiften så börjar det hända konstiga saker i deras kropp. Det är Entiteternas sett att förbereda oss inför healingen.

Andevärlden har tydligen direktkontakt med Weforyous konto. Samtidigt som det är skrattretande så är det också väldigt talande eftersom det blir uppenbart vad allt egentligen handlar om, penningar in på kontot.

BIG Travel guldfisk

Tidigare inlägg i bloggeposet om John of God:
Bland mina tidigare inlägg så rekommenderas främst inlägg 1 som är något av en introduktion samt inlägg 4 i vilket jag berättar om min wallraffning som cancersjuk healingresekund hos en av healingresearrangörerna och får veta att cancern beror på skamkänslor. Vill man veta mer om Weforyou kan man bland annat läsa inlägg 9 i vilket jag recenserar en bok som en av företagets grundare skrivit. Det är för övrigt i det inlägget man också kan läsa om BIG Travels första försök att kränga healingresor.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

Året med Harmoni-expo

Det är dags att lägga 2013 till handlingarna och fråga sig vad som var mest minnesvärt. För egen del blev jag förvisso pappa i början av året. Även om det var stort så bleknar det dock ändå i jämförelse med att jag under 2013 också kom i kontakt med och förälskade mig i den nyandliga mässan Harmoni-expo, det värsta vansinnesfyrverkeri som i Sverige skådas kan. Under en helg på våren och en helg på hösten samlas i Solnahallen många av landets medier, astrologer, tarotläggare, healers, kinesiologer, spiritualister samt allsköns yrkestitlar man aldrig hört talas om. De samlas till en färgsprakande skojarfest där det finns alla möjligheter att få kassan fylld med de lättleddas sedlar.

Vid mitt jungfrubesök på våren unnade jag mig bland annat lite jungiansk bildtolkning och en transkanalisering med brittiska mediet Jennifer Mackenzie som agerade kanal för en sedan länge död kines. Min värsta upplevelse var nog dock Hans Thörn och hans Helmetoden. Thörn hörde definitivt till de mer problematiska nyandliga näringsidkarna med sitt rotande i klienternas relation till föräldrarna och sina tvärsäkra uttalanden om att folk skulle bli helade av hans metod. Att han dessutom ofta verkade vända sig till människor med psykiska besvär och att de utbildningar han tillhandahöll kostade skjortan gjorde givetvis inte saken bättre.

höstens uppsättning av mässan pratade jag bland annat med representanter för FIGU – Fria Intresseföreningen för Gräns- och andevetenskaper och Ufologiska studier och bevistade en tillställning där mediet Camilla Hosenfeld levererade budskap från universum till oss i publiken. Det vi fick höra under hennes evenemang torde jämfört med herr Thörns verksamhet orsaka betydligt mindre skada även om det måste sägas röra sig om något sorts känslomässigt exploaterande. Jag lyssnade också till rikskända mediet Terry Evans och några av hans före detta studenter som presenterade den nya branschorganisationen för medium och healers, Unite With Respect. De verkade tyvärr mer intresserade av att problematisera kritik av medium och healers än att säkerställa att de faktiskt levererade de tjänster de påstod sig leverera. Jag kom också att prata en längre stund med den avhoppade scientologen Stefan Tunedal som trots avhoppet fortsatte tillämpa scientologin. Jag köpte hans bok om brytningen med den ökända sekten och recenserade den här på bloggen strax innan jul. Till skillnad från på våren befann jag mig på Harmoni-expos höstuppsättning hela dagen och det blev nog för mycket av det goda. Vet inte om det var rökelsedimmorna eller de höga energierna men jag gick därifrån trött och med huvudvärk.

Nästa gång ska jag stå pall hela dagen och det börjar därför redan bli dags att ladda inför nästa mässa som går av stapeln i slutet av mars. Gott nytt Harmoni-expo-år önskas alla läsare!

Harmonisk kö
Den långa kön till höstens Harmoni-expo. Orsaken till den långa kön var antagligen en kombination av popularitet och oförmåga att organisera.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

Terry Evans och Unite with Respect – den nya organisationen för medium och healers

När jag tittade på programmet för höstens Harmoni-expo var det en punkt som kändes särskilt intressant. Man skulle presentera en ny branschorganisation för medium och healers, Unite with Respect. Jag tyckte det skulle vara väldigt spännande att få veta hur en branschorganisation planerade att agera när det inte fanns några belägg för att de tjänster yrkesutövarna saluförde fungerade och kunde därför inte låta bli att gå dit. Att Sveriges mest kända medium Terry Evans dessutom skulle delta gjorde det inte mindre intressant.

Unite with Respect

En av damerna bakom den nya organisationen inledde med att lite kort berätta om Unite with Respect. De vände sig förutom till medium och healers även till de som delade livsåskådningen. Organisationens mål var att de två yrkesgrupperna skulle bli accepterade och en erkänd röst i samhället, så långt inget oväntat. Det handlade dock också om att man tyckte kritik var något mycket problematiskt. Hennes ord ”Vi vill ju att alla ska få möjlighet att uttrycka sin livsuppfattning utan att någon säger att det är fel” sammanfattade ganska väl vad det handlade om.

Terry Evans fortsatte på detta tema när han berättade varför han stöttade organisationen. Han berättade att han aldrig kunnat förstå de ständiga interna ifrågasättandena inom den mediala världen. Han sade att det var dags för medium och healers att sätta meningsskiljaktigheterna åt sidan och växa upp. I begreppet ”växa upp” kan man tycka att det borde ingå att lära sig hantera kritik men så var alltså inte fallet. Något man dock var tvungen att hålla med Evans om var att ”The most important thing is what the end product of the medium or the healers work is”. Det skulle dock komma att visa sig att när allt kom omkring var det ändå inte så viktigt för honom vad slutprodukten var.

Det var inte bara intern kritik inom den nyandliga sfären som var ett problem enligt Evans. Även kritik utifrån, från vad han kallade ”negativa skeptiker” var mycket problematiskt. Han sade ”I´ve been on the recieving end of some really vicious, negative sceptics. They´ve been vicious. Have anybody heard of them? They´re here.” När Evans sade ”They´re here” sade han det med en röst som fick det att låta som om han i ett avsnitt av Det Okända gått upp på en mörk vind och där känt närvaron av spöken. Blodet isades omedelbart i mina ådror ty jag förstod att det var mig och min medhavda kumpan som åsyftades. Vi tillhörde nämligen ett annat demografiskt segment än resten av publiken som dessutom till stor del verkade bestå av Evans gamla lärlingar.

Efter diverse utläggningar om hur den nya organisationen skulle bistå med ett nätverk för medium och healers där de vid behov bland annat skulle kunna få tillgång till juridisk och ekonomisk expertis vände sig herr Evans lite oväntat direkt till mig och min kumpan. Han frågade varför just vi två kommit dit. Även om jag var oförberedd på frågan lyckades jag så småningom ändå hjälpligt redogöra för anledningen. Jag sade att jag blivit nyfiken på branschorganisationen och hur de skulle verka för att kvalitetssäkra de två yrkesgruppernas arbete.

Evans kontrade med en mycket oväntad fråga, han undrade hur bra vi var på datorer. Jag svarade en trea, fyra på en femgradig skala vilket nog egentligen var i blygsammaste laget, särskilt i det sällskapet. Evans själv brukar ju till exempel besvara kommenterande spambotar på sin blogg. Varför det var intressant hur bra vi var på datorer fick vi dock aldrig veta och kanske måste man vara medial för att förstå frågans relevans. Var det månne någon sorts kontrollfråga för att avslöja snokande skeptiker?

Det blev aldrig otrevligt men Evans var lite misstänksam och en stor del av tiden kom faktiskt att ägnas åt frågor om oss och varför vi var där snarare än den nya organisationen. Man kunde ana att kritiken mot honom haft effekt. Det var ju för övrigt Evans hysteriskt underhållande arga mejl till sin mest ihärdige kritiker, bloggaren Gesus Pettersson, ett kvitto på (mejlet finns en bit ner i det länkade inlägget under den röda texten ”Minsann, det kom ett mail tillbaka nu”).

Hans misstänksamhet var givetvis befogad när det gällde mig, jag var ju trots allt ändå där som kritiskt inställd. Någon fråga om min livsåskådning eller inställning till medier fick jag dock aldrig så jag ljög inte om anledningen till att jag var där. Min medhavda vän var dock inte där som kritiker utan jag hade bara dragit med mig honom och han visste väl inte mycket mer om mediumvärlden än att Terry Evans var ett känt medium. Kritiken mot Evans från några ”negativa skeptiker” hade han inte hört talas om innan Evans berättade om den. Nu fick han finna sig i att svara på Evans frågor om varför han var där, hur bra han var på datorer, vilken utbildning han hade och så vidare.

Så småningom fick jag i alla fall chansen att utveckla vad jag menade med kvalitet i mediumbranschen. Jag sade att det borde vara att man som kund fick det man betalat för, köpte jag ett mediums tjänster skulle jag till exempel kunna få kontakt med döda anhöriga. Han valde att vrida frågan på ett inte helt obekant sätt. Evans sade att om jag kom till honom så kunde han inte lova att jag skulle få kontakt med precis vilka andar jag ville, han visste nämligen inte vilka andar som skulle ge sig tillkänna vid just det tillfället. Men huruvida Evans kan garantera att jag får kontakt med precis vilka andar jag vill är ju en helt annan fråga än om han kan få kontakt med andar överhuvudtaget. Den senare frågan är ju den som är relevant i sammanhanget och samtidigt den som folk i branschen inte gör några ansträngningar för att reda ut.

Damerna bakom organisationen hade en del idéer om hur man skulle kvalitetssäkra arbetet. Organisationen skulle till exempel se till så att deras medlemmar hade F-skattsedel och man skulle också som konsument kunna rapportera till organisationen om någon av deras medlemmar arbetade oseriöst. Inte heller de ville dock gå hela vägen när det gällde omsorg om kunderna och säkerställa att yrkesutövarna verkligen kunde leverera de tjänster man utgav sig för att leverera, exempelvis kontakt med avlidnas andar.

Man kan för övrigt undra om inte Evans inledande tal om problematiskt internt ”skitsnack” i den andliga sfären kunde vändas mot honom själv. Han hade nämligen en hel del åsikter om hur vissa kollegor i mediumbranschen jobbade. Han sade att vissa medier och healers lekte Gud och påstod att de kunde fixa allt när de egentligen borde veta sina begränsningar och skicka vidare klienterna för medicinsk vård i de fall det behövdes. Han hade också hört talas om sådana som bett klienter sluta ta sina mediciner eller låtit kunderna bli känslomässigt beroende av dem, vilket han ansåg vara helt förkastligt. Man var givetvis tvungen att hålla med Evans om detta men de kritiserade kollegorna skulle kanske kalla det ”skitsnack”. Den enes välgrundade kritik är nämligen ofta den andres ”skitsnack”.

Avslutningsvis kan sägas att även om jag var negativt inställd när jag kom så var jag ännu mer negativt inställd när jag gick, för vad är det egentligen för branschorganisation som tycks vara mer intresserade av att problematisera kritik än att verka för att yrkesutövarna levererar de tjänster de tar betalt för?

Grå eminens
Det räcker för övrigt med att titta på baksidan av den nya organisationens folder för att ana vilken grå eminens som måhända drar i trådarna. Längst ned finner man nämligen reklam för ett par av Terry Evans olika projekt. De som startat organisationen verkade dessutom mest vara gamla studenter från Evans utbildningar.

Övrigt på nätet om den nya organisationen Unite with Respect:
På Terry Evans egen blogg skriver han om hur man presenterat Unite with Respect på Harmoni-expo.
På forumet Andlig skepticism i fokus finns det en läsvärd tråd om den nya organisationen där man bland annat diskuterar huruvida man verkligen valt rätt organisationsform.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

Norrtälje – den lilla staden med den stora mörka hemligheten

Här kommer del två i den miniserie i två delar om min sommar 2013 som jag inledde med inlägget om besöket på Livets Ords Europakonferens.

På grund av den uppkomna familjesituationen blev sommarens mest exotiska resmål Norrtälje. Det är dock inte alls fy skam. Norrtälje är nämligen en vacker liten stad med små trähus utspridda längs Norrtäljeån. Precis som i mången skräckfilm döljer sig dock något fruktansvärt under den stillsamma småstadsidyllens yta. Det handlar dock inte om något så skräckfilmsklassiskt som vampyrer utan istället om blodsugare av annat slag, nämligen olika typer av kvacksalvare och ormoljeförsäljare som nästlat sig in i Roslagens hjärta.

Norrtäljeån

Akupunktur är till exempel lika vanligt som mellanmjölk i Norrtälje. Hos akupunktören nedan kan man få akupunktur mot en lång rad tillstånd, bland annat nikotinberoende trots att det inte finns något som helst stöd för att det skulle hjälpa mot begäret.

Akupunktur

Homeopati finns självklart också representerat i Norrtälje, man kan både behandla sig med och få utbildning i den kontroversiella metoden. Homeopati behöver knappast någon introduktion för den som är bevandrad i verkningslösa behandlingar. Skulle man vara i behov av en introduktion finns en kortare sådan att läsa här och en fylligare genomgång står att finna i kapitlet om homeopati i Simon Singhs och Edzard Ernsts Salvekvick och kvacksalveri : alternativmedicinen under luppen.

Homeopati

Vedakliniken erbjuder man bland annat ett antal olika former av massage, mest sådana av den vetenskapligt tveksammare sorten. Man erbjuder också ayurvedabehandlingar. Ayurveda är en gammal indisk läkekonst som saknar vetenskapligt stöd. Ayurveda är dock inte bara så gott som alltid verkningslöst. Det kan ibland också vara direkt hälsovådligt eftersom ayurvediska preparat visat sig innehålla bly, arsenik och kvicksilver.

Vedakliniken

I Norrtälje kan man också prova på gongbad, en typ av bad man inte blir blöt av. Gongbad innebär nämligen att någon drämmer en pukstock i en gong, en stor upphängd metallskiva. Man ”badar” sedan i tonen från gongen vilket ska ha en rad välgörande effekter. Yogacentret nedan var inte de enda som erbjöd detta och gongen hörs nog ofta eka mellan träväggarna i Norrtälje.

Gongbad

På stadens andra yogacenter kan man utbilda sig till barnyogaledare och inviga småttingarna i de österländska teknikerna. Kanske är det inget större fel med det, fysisk aktivitet ska väl oftast vara av godo men man skulle kunna önska att den fysiska aktiviteten inte åtföljdes av en massa påståenden om hälsoeffekter som man inte har belägg för. Så är ju tyvärr ofta fallet med yoga.

Studio Karma

I botten av Norrtäljes malström av skojeri återfinns Norrtälje hälsocenter. Förutom klassisk humbug som homeopati så bjuder de också på lite ovanligare behandlingar, till exempel Mozartmassage som enligt hemsidan ska vara något alldeles extra: ”Mozarts musik har enligt forskningen många goda effekter på kroppen. Mozartmassage är en mild helkroppsmassage som ges intuitivt i samma energiflöde som du hör i musiken. Så fylls kroppen både mentalt och fysiskt av Mozarts musik i en skön mångdimensionell upplevelse.”

Man erbjuder också patienterna kraniosakral terapi, en märklig behandlingsform med ett eget teoribygge som helt går på tvärs med vad vi vet om hur kroppen fungerar. Vidare kan man under hypnos gå tillbaka till tidigare liv för blott 1100 kronor per tillfälle. Man kan också få transhealing som enligt hemsidan ska fungera genom att ”Terapeuten skapar en kontakt med den universella källan och förmedlar den helande energin till klienten.” Man kan undra hur man vet att man får det man betalat för. Det måste ju rimligen vara svårt att kontrollera om det verkligen skapats en kontakt med den universella källan.

Norrtälje hälsocenter

Nästa sommar funderar jag på att bege mig till Järna för att beta av de alternativa behandlingar som erbjuds där. Då räcker det nog dock inte med en dag utan man får nog avsätta allraminst en vecka.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

Arnott casts mass healing restoring 0 HP

Dagarna blir kortare och kortare, mörkret har sänkt sig över landet. Det är dags att blicka tillbaka mot sommaren 2013. Precis som förra sommaren var höjdpunkten självklart Livets Ords Europakonferens som hölls i slutet av juli. I år firade den beryktade församlingen 30 år och Europakonferensen blev därför också ett veckolångt födelsedagskalas.

Man inledde årets konferens med John och Carol Arnott. De blev på nittiotalet kändisar i den väckelsekristna världen genom den så kallade Torontovälsignelsen. Det var en även bland karismatiska kristna kontroversiell episod där mötena präglades av olika typer av fysiska manifestationer hos mötesdeltagarna. De föll till golvet, de skrattade och grät hejdlöst samt gav ifrån sig olika djurläten för att nämna några exempel. Inte bara mötesdeltagarna utan även de som ledde tillställningarna drabbades av fenomenen. Under den så kallade ”Golden sword prophecy” ska Carol Arnott levererat en ödesmättad profetia samtidigt som hon låg på golvet och svingade ett osynligt tvåhandssvärd.

Precis som Livets Ord tycks dock paret Arnott ha lugnat sig något med åren även om fysiska manifestationer fortfarande är centrala för dem. Jag valde hur som helst att gå till Livets Ord den kvällen då det var den bästa chansen att få se något spektakulärt.

John Arnotts skrift När anden verkar – Om profetiska bilder och manifestationer som jag köpte i Livets Ords boktält innan kvällens tillställning är en enda lång argumentation varför sådant som skratt, gråt, fallande människor och folk som gal som tuppar är sådant som kommer från Gud. Skriften tycks rikta sig till kristna som tvivlar på att manifestationerna kommer från vår Herre. Boken är på det viset faktiskt ett kvitto på att Torontoväckelsen är kontroversiell även i de här kretsarna. John Arnott skriver i skriften att man inte ska överanalysera utan våga släppa taget. Han betonar också vikten av att följa Guds vilja så som den kommer till uttryck i profetiska syner.

Andevärkar får anden att verka

Som nämndes i inledningen är Carol Arnott en av de som ibland får sådan profetiska visioner. Hon berättade under kvällen på Livets Ord om en annan sådan psykadelisk vision hon fått under en gudstjänst. Även om hon precis som under ”The golden sword prophecy” legat på golvet hade det dock inte svingats något osynligt svärd den gången. Hon hade i visionen gift sig med Jesus, gått på en guldgata och haft småfåglar som burit hennes brudslöja såsom i Disneys Askungen. Giftermålet skulle antagligen vara en bild av Jesus återkomst och återförenande med den kristna församlingen. Som svensk tänkte man dock oundvikligen på Knutbyförsamlingens Kristi brud som ju skulle gifta sig med den återvändande Jesus.

John Arnott hade därefter en mycket lång predikan om vikten av att älska herren Gud och hur underbart det var att få hans kärlek tillbaka. Det kändes inte som någon ögonbrynshöjare, det borde väl snarare vara den allmänna inställningen hos karismatiska kristna. Jag hann under predikan faktiskt bli lite uttråkad och ångrade nästan att jag gått till Europakonferensen. Kvällen skulle dock komma att avslutas med ett vansinnesfyrverkeri.

John hade under sin predikan uppmanat oss i publiken att högt ropa ut att vi önskade bli utvalda av Gud och att denne skulle uppenbara sig för oss på ett övernaturligt sätt, att vi skulle bli berörda av Herren på samma sätt som Carol Arnott blivit när hon fått sin profetiska vision. Det var alltså uppenbart att herr Arnott önskade se lite fysiska manifestationer innan kvällen var över.

Mot slutet av predikan ansåg herr Arnott tydligen att det var dags för oss att bli berörda av Herren och åkallade därför den helige ande. Vi uppmanades att ge oss hän och ta emot. Lite spridda jämmer och enstaka rop hördes från delar av publiken men de fysiska manifestationerna tycktes tyvärr utebli. John hade tidigare under kvällen beklagat sig över att nordbornas kultur gjorde att vi inte kunde ge oss hän och måhända var det orsaken till att gråt, skrik och djurläten uteblev denna gång. Arnott hade hävdat att vår stela, inbundna kultur faktiskt var i konflikt med himmelrikets hängivna kultur och helt enkelt behövde anpassa sig. Han framhärdade alltså i någon sorts gudomlig kulturimperialism med andra ord.

Efter de uteblivna manifestationerna bytte John Arnott spår. Från att ha fokuserat på vår kärlek till Herren var det istället dags för oss att få ta del av Herrens kärlek till oss i form av gudomligt helande av åkommar av alla de slag. Det är också där vi kommer in i det halvtimmeslånga ljudklippet jag lagt upp i slutet av detta inlägg för den som vill ta del av stämningen på Livets Ord den kvällen.

Arnott förkunnade att det inte fanns några sjukdomar i himlen. ”There´s no cancer in heaven! There´s no blood condition in heaven! There´s no asthma in heaven! There´s no tumours in heaven! There´s no spinal injuries in heaven!” utropade han och befallde i Jesu namn att sjukdomstillstånden skulle försvinna från de mötesdeltagare som drabbats av dem. Efter de gudomliga befallningarna bad John Arnott sedan oss alla att känna efter om vi inte kände oss lite bättre. Om så var fallet uppmanades vi vinka. Några av de som vinkat uppmanades sedan att komma upp på scenen för att berätta om sina helandemirakler.

Vi i publiken väntade spänt, skulle vi få se mirakler som på Jesu tid? Skulle blinda återigen se och lama gå?

Först ut på scenen var en dam som haft huvudvärk i en halvtimme och nu vittnade om att den var borta. Lite huvudvärk och därefter helad genom ett gudomligt ingripande! Ah, vilket förbannat femöresmirakel! Om det nu var Gud som verkade undrade man vad han egentligen höll på med. Om han nu kunde verka i världen, varför ödslade han energi på att hela nyfrälsta tonåringar från triviala, övergående besvär. Hade han inte kunnat göra något åt klimatförändringarna, världens fattigdom eller bögeriet?

Det skulle dock komma mer av samma vara. Personer berättade i tur och ordning om hur smärta i fötter, ryggen och magen nu plötsligt var borta. Återigen började jag känna mig lite besviken på tillställningen, skulle jag inte få se något mer spännande än detta? Besvikelsen vände dock i glädje när jag fick se det jag hoppats på att få se, något som numera verkar vara en rar fågel på Livets Ords tillställningar, nämligen personer som faller till golvet. Det är ju inte alls lika vanligt att församlingsmedlemmarnas ben viker sig under dagens gudstjänster som på 90-talets dito. En ung man som haft ont i ryggen i några dagar och nu upplevde att smärtan var borta föll dock till golvet när John Arnott lade sin hand på honom. Den unge mannen blev liggande ett slag innan han reste sig upp och lufsade iväg.

Efter golvepisoden fortsatte man på temat plötsligt försvunna smärtor som låter sig förklaras med lite suggestion. Gud verkade ha inriktat sig på att fixa till knän på fåren i sin hjord denna kväll, ty det var flera som vittnade om att problem med knäna plötsligt var borta. Två fick demonstrera miraklen, en ung dam fick böja på benen och en annan ombads skutta uppför scentrappan.

John tycktes dock inte vara nöjd med femöresmiraklerna vi fått skåda utan det blev en healingvända till. Jag antar att han den här gången ville ha fram någon som hade en värre åkomma än huvudvärk eller magont ty han sade att det fanns någon i publiken som varit med om en allvarlig bilolycka och hade fått en ryggskada som aldrig läkt ordentligt. John bad denne komma fram till scenen. Trots att herr Arnott bytt till en finkalibrigare hagelbössa denna gång blev det ändå mer än en träff i den månghövdade publiken, minst tre som varit med om bilolyckor kom nämligen fram till scenen.

Den förste var en ung man och vi uppmanades alla lyfta våra händer mot honom. Det sociala trycket från de tusentals trosfränder som höjt sina händer måste ha varit enormt när den unge mannen efter healingen tillfrågades om han inte kände sig lite bättre. Föga förvånande medgav han att; jovisst kände han sig lite bättre. Precis som kvinnorna med knäbesvär fick ynglingen också springa och gymnastisera lite för att demonstrera miraklet. Det tycktes mig faktiskt oftast som om allt egentligen handlade om att bevisa mirakler snarare än om att utföra dem.

Den siste som kom fram till scenen denna kväll var en man som varit med om inte mindre än tretton bilolyckor. Jag tänkte att om vår Herre bara skulle utföra ett mirakel den kvällen så borde han stiga ned från himlen och ta hans körkort i beslag.

Meet the Arnotts

Liknande inlägg på denna blogg: Hur göra en pengastinn jude avundsjuk, om Israelkvällen på förra årets Europakonferens hos Livets Ord. Man tog då bland annat upp den växande antisemitismen. Problemet var dock att man inte i första hand bekymrade sig om judarnas väl och ve utan snarare om deras roll i den allsmäktiges gudens stora plan.

Audio på andra håll om årets Europakonferens hos Livets Ord:
Mellan svart och vitt – 51. Tantavsnittet! En smeksam lavett i skeptiker-etern, 26 minuter in i avsnittet berättar Lisa om sitt besök på Europakonferensen då Yonggi Cho bland annat predikade framgångsteologi. Kvällen jag var där berördes också framgångsteologin i förbifarten. Innan kvällens huvudnummer med John och Carol Arnott berättade nämligen en indisk pastor hur mycket Ulf Ekmans videos och böcker betytt för hans församling. Ekmans bok Ekonomisk frihet påstods till exempel ha mångdubblat gåvorna till församlingen samt ha gjort att församlingsmedlemmar fått tillräckligt med pengar för att kunna åka till Sverige. Livets Ords framgångsteologi tycks alltså ingalunda vara död.
P4 Uppland – Livets Ord firar 30 år på stormöte i Uppsala, bland annat en intervju med nye förstepastorn Joakim Lundqvist.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

John of God akt 9: Vägen till högre frekvenser är kantad av maginnehåll

Detta är nionde delen i min bloggserie om brasilianske healern John of God och de svenskarrangerade resorna till honom. Har man ingen aning om vem John of God är rekommenderas man i alla fall läsa första delen i bloggserien.

Det verkar vara populärt bland de svenska healingresearrangörerna att skriva inspirerande böcker om healingverksamheten i Brasilien. I förra inlägget skrev jag om Anita Ekbergs bok Vad är healing och hur kan det fungera? i vilken hon berättade om helandet många resenärer upplevt hos John of God. Även Ulla Alvarsdotter, en av de tre damerna bakom andliga hälsoreseföretaget Weforyou som bland annat arrangerar healingresor med destination Brasilien, har skrivit en bok med titeln Min väg till högre frekvenser. Ullas bok är dock inte alls lika fokuserad på John of God och hans healingcenter som Anitas bok. Visst spelar healingverksamheten i Brasilien en stor roll men Min väg till högre frekvenser handlar också om mycket annat. Man får följa Ulla genom livet och läsa om hur hon utvecklas andligt samt hur hennes andlighet hjälper henne hantera livets med- och motgångar. Hon är inte bara fritidsandlig utan försörjer sig också inom den alternativa sfären. Förutom hälsoreseföretaget Weforyou som hon är en av kvinnorna bakom har hon även sitt egna företag Beeyond genom vilket hon bland annat marknadsför hypnoanalys, transhealing och tidigare liv-sessioner.

Ullas andliga utveckling kan ibland ske under dramatiska former. Jag har tidigare skrivit om hur patienter på Casan misstänkt ofta tycks drabbas av någon sorts kollaps när de mediterar. I sin bok berättar Ulla om hur hon på sin första resa som ”patient” hos John of God drabbas av en sådan kollaps.

Den andliga operationen sker på onsdagen. Jag känner mig hyfsat pigg på fredagen och bestämmer mig för att sitta i meditationsrummet ”Current Room” på förmiddagen. Jag är van från hemma att sitta och meditera, så med kaxig inställning känner jag att det ska gå lätt och ledigt att sitta ca 3 timmar i meditation. Efter en och en halv timme känner jag mig illamående och har svårt att fokusera. Det blir värre och jag känner mig akut yr. Min tanke är då att det här inte kommer att gå bra. Den högra handen sträcks upp för att få uppmärksamhet från volontärerna. Plötsligt griper en oerhörd stark kraft uppifrån tag i mig, drar runt i min mage … sen minns jag inget mer.

(Alvarsdotter, U. (2012), Min väg till högre frekvenser, s. 69-70)

Det blir flera kollapser under hennes första vistelse i Brasilien. Ulla drabbas dock även efter hemkomsten av liknande anfall som kännetecknas av illamående och yrsel, samt ibland kräkningar och medvetslöshet. De sker lite överallt, i badkar och på flygplan. Ulla gör tolkningen att dessa kollapser är en del av hennes andliga utveckling och att hon varje gång på något vis ”levlar upp” sin andlighet, eller höjer sin frekvens som hon föredrar att kalla det. Det som för den ene är ett tecken på att man borde uppsöka en läkare är alltså för den andre en milstolpe i den andliga frekvenshöjningen.

Att Ullas frekvenshöjningar är uppgraderingar inte helt olikt när datorprogram uppgraderas illustreras i stycket nedan.

Vi hälsar på hos min brorsdotter Martina och på kvällen blir jag plötsligt väldigt sjuk. Jag kan inte röra mig och får ligga blickstilla i hennes säng. Då kommer det korta andliga meddelanden: ”Det sker en omprogrammering i din kropp, var vänlig ligg still!” Vid det här tillfället förstår jag inte riktigt vad som händer. Jag känner bara hur det jobbar på i kroppen. Hela kroppen skakar inombords. Det känns som om cellerna vibrerar. Det komiska i den här situationen är att Wictoria förlagt nycklarna till sin lägenhet så vi är tvungna att övernatta hos Martina.

(Alvarsdotter, U. (2012), Min väg till högre frekvenser, s. 50-51)

Nåja, man kan nog komma på en del andra komiska saker i den situationen också.

Andlig utveckling
Man brukar klaga på att vår ekonomi är alltför tillväxtfokuserad. Det är dock ingenting mot den nyandliga världens fokus på andlig utveckling, det är ständigt ett hetsigt klättrande mot nya nivåer.

Det är dock inte helt lätt att förstå vad Ullas högre frekvenser egentligen innebär i praktiken. Hon upplever lite förändrade medvetandetillstånd och hör en del inre röster från sina andliga guider. Den andliga utvecklingen är dock på väg att braka loss rejält när Ulla en kväll tränar på att befinna sig i trans. Hon upplever sig förflyttad till ett annat plan för ett spektakulärt möte av episka mått.

Den här gången beger jag mig till en plats för ett möte. Jag har under flera meditationer under ganska lång tid tillbaka fått besked om att jag kommer att stå i framkant för medvetandehöjningen på jorden. Oftast slår jag bort det och tycker att jag inte är ämnad för det. Det finns andra som är mycket bättre än jag. Hur ska jag klara av det? har det malt i mina tankar.

Plötsligt befinner jag mig stående i en ring med sex-sju människor. De andra är otydliga så jag kan inte se eller känna igen någon. Det känns som att vi är män och kvinnor blandat. Vi håller upp våra handflator mot de närmaste personerna så att de nästan möts. Jag inser att det är våra handchakran som möts och samverkar. Det bildas ett fantastiskt ljussken och stark energi mellan allas händer i ringen. Det är då det händer! En oerhörd stark känsla går igenom mitt hjärta. Jag uppfattar ett klart ljussken och en stark energi som sammanbinder oss med varandra genom våra hjärtan. Energin går igenom var och en av oss och bildar en sluten ring av gemenskap, samverkan och helande. Då inser jag att hjärtats aktivitet under morgonens meditation var en förberedelse för detta möte och dess energisammanstrålning. Fantastiskt häftigt och roligt att få ta del av denna förberedelse och också intressant att få en insikt i hur det arbetas med oss människor, från andra dimensioner och nivåer inför medvetandehöjningen på jorden.

Informationen som jag får ta del av under detta möte är att några saknas och kommer att ansluta vid ett senare tillfälle. Vi kommer till slut att vara nio stycken som arbetar tillsammans. Så småningom kommer vi att träffas och ha fysiska möten. Något datum eller någon plats för detta får jag inget besked om.

(Alvarsdotter, U. (2012), Min väg till högre frekvenser, s. 97-98)

Det blir så småningom ett nytt möte på det andliga planet. Ännu en gång färdas Ulla i sitt meditativa tillstånd till ett möte med sina ditintills okända samarbetspartners. Precis som vid första mötet inleds det med lite ljus- och energifyrverkerier. Därefter förnimmer Ulla faktiskt identiteten på en av de andra personerna som kommit till mötet på andeplanet.

Efter den gemensamma initieringen vänder vi oss in mot ringen igen. Jag blir medveten om mannen på min högra sida. Inser att det är Frank. En man som jag ännu inte mött fysiskt. Det känns som om vi har haft en kontakt på ett högre plan, som en förberedelse till en relation.

Frank är min väninna Ulrikas vän från USA. De har känt varandra väldigt länge, nu ska han besöka henne här i vår lilla stad. Om exakt en vecka har hon planerat att jag ska ta hand om honom en dag. Jag har fått information från min väninna att han är andligt intresserad, och tillhör en spiritualistisk organisation i sin hemstad Los Angeles. Direkt när Ulrika nämner att han är inplanerad för besök här, känner jag att något är på gång. Det ska bli oerhört spännande att möta denne man i den fysiska verkligheten … Under det andliga mötet sammanförs Franks och mina energier och vi blir ett par. Det blir också tydligt att det är vi som tillsammans ska leda gruppen även om det visas på att jag har det högsta ansvaret. Måste erkänna att det känns ofattbart när jag sitter här och skriver att jag kommer att bli ledare för en andlig grupp som leder mänsklighetens medvetandehöjning.

(Alvarsdotter, U. (2012), Min väg till högre frekvenser, s. 100)

Det som hade kunnat vara början på en global transformationsprocess av episka mått ledd av Ulla eller i alla fall en liten sekt ledd av Ulla slutar dock, som det verkar, i ingenting. Ulla träffar Frank men blir osäker på hans och väninnans relation och vill inte riskera vänskapen. De går och lyssnar på Luciasånger tillsammans och därefter skiljs de åt. Den världsomspännande frekvenshöjningen tycks alltså sluta i ett antiklimax. Under det tidsspann som boken täcker händer i alla fall inget mer relaterat till detta.

Andligt möte

Det är dock inte bara på det andliga planet det nätverkas och organiseras, Ulla är också aktiv i jordiska sammanslutningar. Hon skriver i boken en del om sitt engagemang i organisationen International Spiritualist Federation, en internationell organisation för spritister världen över.

Såväl inom de flesta organisationer så har också ISF gått igenom svåra år. År fulla av utmaningar, svåra beslut och hårda diskussioner. Organisationen har rest sig igen, bevisat att den har en internationell kaliber inom andlighet och står för ärlighet och kvalitet.

Min stolthet är enorm över att få tillhöra denna organisation som oförtrutet arbetar vidare för att sprida ljus, kärlek och glädje i andlighetens tecken över världen.

(Alvarsdotter, U. (2012), Min väg till högre frekvenser, s. 57-58)

Hon skriver det inte rent ut men de ”svåra åren” handlar rimligen om när ISF:s ordförande transmediet Mervyn Johnson, som var verksam i Sverige, dömdes för bland annat våldtäkt av barn. Det hör ju faktiskt inte till ovanligheterna att transmedier inte nöjer sig med att utnyttja sina klienter ekonomiskt och känslomässigt utan även gör det sexuellt. ISF och Alvarsdotter vägrade tyvärr länge ta avstånd från den dömde sexbrottslingen. Tillfrågad av The Local över ett år efter Mervyns dom så tycktes Alvarsdotter fortfarande anse sig veta bättre än domstolen.

However, Alvarsdotter also has a hard time articulating a clear stance regarding Johnson’s innocence or guilt.

“I’ve gone back and forth,” she said, adding that that she does not think Johnson is guilty of everything for which he was convicted.

“If what he did was true, it’s not acceptable…but I can’t say whether the accusations are true or not true because I wasn’t there. Only Mervyn and his accusers can know the truth.”

(Källa)

Intet verkar man heller lärt sig av tragedin kring Mervyn heller. Även John of God har anklagats för sexuella övergrepp men Ulla och hennes kollegor i Weforyou fortsätter aningslöst att slussa människor till honom.

När det gäller sin egen andliga utveckling så är Ulla bra på att finna en mening även i negativa episoder och motgångar. Hennes förmåga att alltid finna mening i det som sker kommer dock också väl till pass när man ska förklara för missnöjda resenärer varför helanden uteblir. När jag kikade på Weforyous Facebooksida fann jag en diskussion mellan henne och en kritisk resenär som pekade på att John of God, också känd som medium João, lovat en annan resenär att denne skulle bli frisk men så hade uppenbarligen inte skett. Ulla har dock svar på tal.

Kritisk dam på Facebook: Joao talade om för en av mina medresenärer att han skulle bli botad om han återkom till Abadiania två gånger till. Det gjorde han, han köpte även efter rekommendation många stora och dyra kristaller. Han trodde verkligen på detta och gav 100 procent för att bli frisk på alla sätt och vis, men tyvärr så lyckades inte detta bota hans spridda cancer och han gick bort ganska nyligen! Även två andra medresenärer hade råkat ut för samma öde! Jag tror att det kan fungera för människor som lider av psykologiska problem men är ytterst tveksam till att det skulle kunna bota allvarliga sjukdomar!

Att det kan ha en mycket bra psykologisk effekt – att man får en tro och en trygghet, och inte längre är rädd för att dö är ju också en fantastisk effekt som inte ska förringas!!!!

Ulla Alvarsdotter: Det finns olika sätt att läkas på. Vi tror ofta att det är den fysiska sjukdomen som vi kommer att blir läkta ifrån, det kan lika gärna vara en personlig eller andlig läkning som är viktigare. Om sjukdomen är kvar eller sprids tror vi att vi inte har fått någon hjälp. Det finns så många fler nivåer och dimensioner som läkning kan ske på. Att dö i frid kan vara viktigare än några år till i detta jordeliv.

Problemet är dock att det inte var en själslig läkning personen som bokade resan lovades och hoppades på.

Vi får i boken också bekanta oss med de guider från andevärlden Ulla kanaliserar. Det rör sig som vanligt om platta nyandliga stereotyper. Det enda som saknas för att samlingen ska vara komplett är en vis gammal indian. I hennes andegalleri återfinns bland annat en stolt och vacker egyptisk drottning, en glad och vis kinesisk munk, en rörig fransk konstnär samt en piprökande vetenskapsman från Atlantis. Lite förvånad blev jag dock när jag läste att hon även kanaliserar en av John of Gods andeväsen, Dr Augusto. Det är nämligen ett brott mot Casans regler vilket bland annat healingresekollegan Anita skriver om på sin webbsida. (Webcite) Anledningen till att det är förbjudet är rimligen att John of God är rädd för att någon annan ska börja mjölka healingdollar från hans ko.

Glad kinesisk munk

När jag läser boken sitter jag och undrar samma sak som man alltid sitter och undrar när det rör sig om personer som verkar i den här branschen, bedrar hon medvetet människor? Det mesta hon skriver känns förvisso ärligt och uppriktigt. Att hon är just transmedium är dock något som skulle kunna få en att tvivla på ärligheten. Att sitta och rabbla budskap från andevärlden är en komplex handling som det är svårt att tänka sig att man skulle kunna göra omedvetet. Jag är dock inte psykolog och kan egentligen bara gissa hur det förhåller sig. Kanske ska man heller inte tänka i så svartvita termer som medveten bedragare och omedveten bedragare utan tänka sig att det finns gråzoner däremellan där man fuskar lite ibland för att hjälpa andevärlden på traven, man vet ju att den existerar så det gör ju ingenting. Besläktad med frågan om hur medveten bedragare någon är, är hur pengadriven verksamheten är. Kanske borde man där tänka i termer av pengatörst snarare än girighet. Någon som själv tror stenhårt på verksamheten men har svårt att få verksamheten att gå ihop kan säkert vara lika driven i sin jakt på nya klienter och deras pengar som en kallt beräknande bedragare.

Apropå pengar, när jag tidigare försökte få veta mer om verksamheten mejlade jag researrangörerna, bland annat Weforyou. Jag utgav mig för att vara cancersjuk och intresserad av en resa. Dock publicerade jag då inte Weforyous svar i sin helhet och gör det därför nedan men först kommer mitt brev där jag fiskar efter information.

Hej,
Jag är intresserad av att göra en resa till Brasilien men undrar några saker.
Hur stor chans (ungefär) är det att John of God kan bota ändtarmscancer?
Vad kostar resan och hur mycket kostnader ska man räkna med utöver resekostnaden?
Hur många är man på resorna som delar på samma guide, hinner man få den hjälp man behöver? Kan tänka mig att det är en hel del man kommer att behöva hjälp med om man inte kan språket och så.

Hej Jonas!
Jag kan inte tyvärr säga hur stor din chans att bli frisk i Abadiania. Jag vet bara att jag blev frisk där och många andra som reser dit. Vår guide Birgitta blev också av sitt bröst cancer. Du kan läsa våra resenärers berättelser i vår hemsida www.weforyou.se
Resan i oktober kostar 20900 kr och utöver det kommer du behöva ca 3000 kr, som går till medicin kostnader, kristallbädd och eventuella fruktdrinkar.
Vi har små grupper så att vår guide kan ta hand om alla. Vi har högst 14 nya resenärer, men gamla resenärer kan vara med i gruppen, men de vet redan rutinerna och allt flyter lätt för dem.
Guiden är med och tolkar framför Jaoa samt när man ska skriva sina önskemål till healing, så man behöver inte vara orolig. Guiden är också tillgänglig och tar hand resenärerna hela tiden.
Du är välkommen att resa med oss. du behöver då gå in i butiken (finns i vår hemsida) och anmäla dig där (viken resa du vill vara med) samt betala anmälnings avgiften 3000 kr in i Bankgiro 654-8911, så då har du garanterat plats i resan. Alla säger att när de har betalat anmälnings avgiften så börjar det hända konstiga saker i deras kropp. Det är Entiteternas sett att förbereda oss inför healingen. Du kan alltid ringa till mig.

Andarna tycks alltså ha direktaccess till Weforyous konto. Andevärlden i direktkontakt med de ekonomiska transaktionerna, så skrattretande och samtidigt så talande.

Min väg till högre frekvenser

Som brukligt avslutar jag inlägget med lite John of God-relaterade notiser. Eftersom det var ett tag sedan jag senast skrev om John of God så har jag samlat på mig en del, så här kommer ett riktigt stort, osorterat lass med John of God-relaterat. En del är nytt, en del är gammalt som jag av någon anledning inte stött på förrän nu.

Ullas Weforyou-kollega Inez Abrahamsson PO-anmälde i höstas Västerbottens-Kuriren efter deras kritiska reportage om hennes verksamhet. Föga förvånande blev hennes anmälan lämnad utan åtgärd. När hon beklagade sig över detta i alternativa nätpublikationen Newsvoices kommentarsfält passade en bekant på att fråga Inez hur hennes healingreseverksamhet påverkats av kritiken.

Aa: Får man fråga om du märkt någon skillnad i intresset kring dina healingresor efter artikeln? Fler eller färre resenärer?

inezabrahamzon: Det som hänt är att några som bokat resor inte klarar av hetsen från sin omgivning, det sociala trycket har blivit större. Jag har dock mött av respekt för att jag svarat för mig men även av väldigt fula personangrepp. På nätet kan anonyma människor uttala sig på enormt kränkande sätt. Företagets skada är begränsad.

(Webcite)

Man kan med utgångspunkt i Abrahamssons svar spekulera i om det ibland kanske är lättare att nå personer i en tilltänkt kvacksalverikonsuments sociala sammanhang med kritisk information än den tilltänkta kvacksalverikonsumenten själv. Särskilt borde det gälla i ett sådant här fall där det handlar om en dyr resa till en spektakulär behandling på andra sidan jorden. Det låter inte orimligt att man som anhörig i ett sådant fall faktiskt blir nyfiken och söker information om behandlingen.

För övrigt ska tydligen Inez Abrahamsson, precis som alla andra i healingresesvängen, även hon vara på gång med en bok om Casans mirakel.

Rikskända mediet Terry Evans nyandliga tidning Ascala magazine har i nummer 7/2012 testat en av alla de kristallbäddar som köpts på Casan för cirka 50.000 SEK och fraktats till Sverige. Kristallbädden är en sorts healingapparat med blinkande lampor i olika kulörer. Jag har tidigare skrivit om hur en kristallbädd återfunnits på Blocket efter att någon med rätta ångrat sitt köp. Ascala magazines skribent har besökt researrangören Elisabeth för att prova hennes kristallbädd. Recensionen är föga förvånande välvillig. Huruvida skribenten blir hjälpt med någon åkomma får vi aldrig veta men hon upplever under ”behandlingen” smärtor, att huden stramar, hur armarna pulserar samt tycker sig för sin inre blick förnimma en kvinna med dok och en man som utför Tai Chi. Inget inträffar som inte kan förklaras med lite suggestion med andra ord.

Tuvan helhetsterapi kristallbädd

När jag klickade runt bland de olika facebookgrupperna för John of God-anhängare påmindes jag för övrigt om att den svenska nyandliga sfären nog inte är så särskilt stor. I en av facebookgrupperna för healingresenärer med destination Brasilien skrev en dam nämligen följande.

”Jag var på en Transseans/Kanalisering i onsdags kväll. En av deltagarna frågade om hon skulle åka till John of God i Brasilien. Hon fick till svar av ‘Ansgar’ att hon inte behövde det för det ska bli ett center hos oss. Det kan ta några år och det kommer inte att bli lika kraftfullt som i Brasilien för det är höga energivarelser som jobbar med John of God. Vi kan inte mäta oss med de energier som finns där. De (andevärlden) har några transmedier under lupp som kan användas!” Spännande! Sen ska det inte hindra oss som vill åka till Abadiania, tycker jag. Men verkligen ett bra alternativ för de som inte har möjlighet att åka så långt. Jag vet att det sen tidigare finns de som vill starta center här, men detta var lite färsk information från andevärlden :-)

Sannolikt rör det sig om transmediet Elisabeth som haft en kanalisering. Jag har skrivit om en av hennes kanaliseringar av utomjordingar tidigare. Ett av de utomjordiska väsen hon brukar kanalisera heter just Ansgar och man kan ana att ett av de transmedier som andevärlden har under lupp är Elisabeth själv. Nu är det dock inte så enkelt att flytta verksamheten till Sverige. Som nämndes tidigare i inlägget har de andliga entiteter som John of God kanaliserar genom honom meddelat att de inte låter sig kanaliseras av någon annan.

John of God-resorna har också uppmärksammats av vårt västra broderfolks medier. Kring årsskiftet tipsade jag Verdens gang om de norska healingresearrangörerna men de nappade tyvärr aldrig på det. Dock skulle publikationen Nordlys komma att skriva om verksamheten på eget bevåg ett par månader senare.

Apropå broderfolket i väster så kan jag också rekommendera en artikel av Mette Hjelmark från 2010 i Parapsykologiske notiser. Hon berättar i den om sin resa till John of God. Hon tycks ha åkt dit i hopp om att miraklen som skedde på Casan var äkta. Tonen i artikeln är dock kritisk. Hon skriver om de besvärliga förhållningsreglerna, hur verksamheten trots allt handlar om pengar, att helanden uteblir, hur den svenska guide de reste med upplevdes som auktoritär samt att det ibland kändes närmast sektartat.

Oprah Winfrey har vidare sänt ännu ett program om John of God. Jag har inte haft möjlighet att se det men det tycks återigen vara ett okritiskt hyllande av John of God och avsnittet kommer förmodligen inspirera folk över hela världen att resa till Casan i hopp om helande.

Eftersom jag besökt så många föredrag om John of God och healingresorna kändes det som om det faktiskt var dags att hålla ett eget. I början av mars höll jag därför ett föredrag för runt 20 personer om John of God och healingresorna som en del av Uppsala missionskyrkas föreläsningsserie. Mitt föredrag om John of God hade dock ett mer kritiskt förhållningssätt än de jag själv bevistat.

Skånskan var en av de tidningar jag tipsade om healingresorna när det begav sig. De verkade intresserade men backade när de upplystes om att lokale konkurrenten Sydsvenskan också var tipsade. Måhända låg dock John of God kvar i bakhuvudet på någon journalist för nu har Skånskan publicerat en kritisk artikel om hur healingresearrangören Jannie deltagit med sin verksamhet på en tjejmässa i Sjöbo.

Det kanske intressantaste på healingresefronten var dock något som bloggaren Gesus Pettersson tipsade mig om alldeles nyligen. Tydligen saluför resebyrån BIG Travel numera healingresor till John of God och de marknadsför dem bland annat på nyandliga Tidningen NÄRAs hemsida. De tycks ha planerat ett stort antal resor framöver. Vem som är teknisk arrangör av resorna framgår dock inte av informationen på deras hemsida. BIG Travel är en stor resebyrå som omsätter över 750 miljoner per år och de borde rimligen vara räddare om sitt varumärke. Det är anmärkningsvärt att de saluför verkningslösa behandlingar till svårt sjuka. När man på sin hemsida räknar upp de tillstånd man kan få hjälp med låter det dock precis som vanligt.

John of God, João de Deus, Den Gudabenådade Healern och Mirakelmannen, anses vara den mest kraftfulla spiritistiska healers som lever i dag. I mer än 50 år, har han genom mirakulöst helande utan medicinskt kunnande och utan någon ersättning, hjälpt miljontals människor.

[…]

Alla som besöker Casan är lika välkomna med sina problem vare sig de är fysiska, psykiska eller existentiella och alla blir behandlade på samma villkor. Allting kan inte botas, men en del hävdar att väldigt många blir botade från sjukdomar som anses obotliga i västvärlden, som t ex , astma, allergier, artrit, förlamningar, hjärt-, kärlsjukdomar, tinnitus, epilepsi, cancer, MS, HIV mm.

(Webcite)

Intet nytt under solen i healingresebranschen när det gäller påstådda mirakel och vilka åkommor man påstås kunna bli helad från. Däremot är det anmärkningsvärt att en stor aktör i resebranschen ger sig in i ormoljeförsäljarbranschen, för det är vad man gör när man försöker sälja sina resor med påståenden om mirakulöst helande.

BIG Travel

Tidigare inlägg i denna serie:
John of God akt 1: Introduktion till healingresorna på Studieförbundet Vuxenskolan, det första inlägget i serien är en bra introduktion om man inte har en aning om vem John of God är.
John of God akt 2: Den första halvan svenska entreprenörer i healingresebranschen, mer på djupet om några av de svenskar som arrangerar resor till John of God. Bland annat just om hälsoreseföretaget Weforyou.
John of God akt 3: Den andra halvan svenska entreprenörer i healingresebranschen, ännu några svenska researrangörer, bland annat om Jannie som Skånskan skrev om häromsistens.
John of God akt 4: Jag fick cancer i stjärten eftersom jag skämts över att vara bög, det kanske intressantaste inlägget där jag med dold mikrofon träffar en av researrangörerna för att bli botad från min påhittade ändtarmscancer.
John of God akt 5: Mediabrus och mediebrus, om gammelmedias uppmärksammande av healingresorna. Skriver i inlägget bland annat om hur Weforyou fått städa sin hemsida och om Inez Abrahamssons argumentation och PO-anmälan.
John of God akt 6: Varför man uti sin vanskapta torso skola gömma en mikrofon, en liten utvikning om varför det ibland är motiverat att gå runt med en mikrofon på sig. Jag ber om ursäkt för det felaktiga användandet av ordet ”skola” i rubriken, ordet ska tydligen användas när det handlar om plural. Jag trodde att ordet bara var en ålderdomlig variant av ”ska” och tyckte att det skulle göra rubriken mer spännande. Förlåt.
John of God akt 7: Fångad med byxorna nere på Jordstrålningscentrum, om en researrangörs informationsföredrag om healingresorna. Skriver också några rader om Sydsvenskans reportage där det intervjuat researrangören Jannie som nyligen figurerade i Skånskan.
John of God akt 8: Vad är healing och hur kan det fungera?, om en annan researrangörs bok som väl får betraktas som en tjock reklamfolder för den egna healingreseverksamheten.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

Helmetoden

När jag besökte Sveriges största alternativa och nyandliga mässa Harmoni-expo den 6:e april lyssnade jag bland annat till ett föredrag med Hans Thörn som berättade om sin egen healingbehandling Helmetoden.

Thörn inledde med att berätta ganska mycket om sitt eget liv och de egna problem han haft som ju lett fram till metodens tillkomst. I 30-årsåldern drabbades han av någon sorts livskris, fick bland annat social fobi och upplevde sig vara elöverkänslig. Den vanliga sjukvården kunde inte hjälpa honom men han fick kontakt med en homeopatläkare som fick honom att inse föräldrarnas betydelse för problem i vuxen ålder. Thörn hamnade därefter i den alternativmedicinska världen och provade alla möjliga kurer utan att bli hjälpt av dem. Vändningen kom när han gick en healingkurs. Han upplevde sig då plötsligt få budskap från Gud genom sin intuition. Thörn menar dock att det inte är någon av världsreligionernas gudar som ger budskap till honom utan snarare en ren energiform. De olika delarna i hans hemsnickrade Helmetoden fick han därefter genom direktlinan till Gud, bland annat healingpyramiden som har en central betydelse. Han använder sig av den när han ska bestämma var någonstans personen har sin låsning som orsakar dennes besvär av psykisk eller fysisk natur. Thörn skulle med tiden uppleva att han vände sitt liv med metoden vilket inte skulle göra honom till den första som har hela sitt känsloliv investerat i en egenutvecklad behandling.

Thörn pratar gärna om barndomens betydelse för våra problem i vuxen ålder men han stannar inte där, han går längre än så, mycket längre. Detta liv är nämligen bara översta nivån i Thörns healingpyramid och på varje nivå kan det köra ihop sig och ge oss besvär av olika slag. Även tidigare liv, som utgör nästa nivå i pyramiden, kan vara orsak till problemen vi har i detta liv. Thörn sade till exempel att han jobbat jättemycket med astma som kan bero på att man halshuggits i ett tidigare liv. Problemen kan till och med ligga i ett tidigare universum och de kan också ligga i själva ursprungsenergin som världsalltet kommer från. För att krångla till allt kan det som orsakar våra åkommor till och med ligga i parallella universum eller i framtida universum. Det finns inte mindre än 24 nivåer i Thörns healingpyramid och med tanke på hur många ställen det kan köra ihop sig är det konstigt att vi ändå mår så bra som vi gör.

Healingpyramiden

Man kan ibland tro att en del saker är för galna för att folk ska låta sig luras och betala dyra pengar för dem. Något sådant finns dock inte, allt går att sälja. I en intervju från i höstas med nyandliga webbtv-kanalen Inspire Me säger Thörn att 500-600 har gått hans workshops och 70-80 har gått sexdagarsutbildningen till helmetodscoach trots att den går loss på 18.125 SEK. Hans företag Lifebalance omsätter över åttahundratusen per år vilket väl inte är några enorma summor men han kan i alla fall försörja sig på verksamheten. På mässan hade de hyrt en stor yta och Thörn hade flera medarbetare med sig. Informationsmaterialet såg dessutom mer påkostat ut än många av konkurrenternas och hemsidan är välgjord.

Enligt Thörn skulle i stort sett alla bli hjälpta av Helmetoden och i slutet av föredraget fick några lyckliga utvalda i publiken prova på den fantastiska behandlingen. Jag har lagt upp klipp från tre av behandlingsfallen så att envar själv kan bedöma om det är värt en tusenlapp för en timmes behandling med Helmetoden. I korthet går det till på det viset att Thörn först känner in var i healingpyramiden problemet ligger och vad problemet består i. Därefter får man ett helande svar tillbaka.

Först ut var en kvinna som haft lite olika besvär, främst med hälsporrar. I klippet nedan får vi höra hur Thörn känner in var i pyramiden problemet ligger och vad låsningen består i. Kvinnan ifråga är sjuksköterska och Thörn anser att hon bör börja använda healing i sin yrkesutövning och halkar in på ett sidospår om healingens plats i framtidens svenska sjukvård. Eftersom jag inte vill hänga ut kvinnan i publiken så har jag ersatt hennes utläggningar om sig själv och sina besvär med en liten trudelutt på några ställen i klippet.

Nästa case var en kvinna som haft återkommande förkylningar i ett och ett halvt år och var sjukskriven för utmattning. Thörn kände med hjälp av sin intuitiva förmåga in var i healingpyramiden låsningen låg, det rörde sig om nivå 24. Han sade att allt bottnade i rädsla för förändring och spekulerade i om någon förälder kanske orsakat detta. Inom ett år skulle hon kunna jobba fulltid, hävdade Thörn självsäkert. Han kände också in vad hon skulle ägna sig åt i framtiden och det är där vi hoppar in i det minutlånga klippet nedan. Precis som i det första fallet visade sig kvinnans framtid vara inom en bransch som Thörn hade en särskild förkärlek för.

Det tredje fallet var en kvinna med ont i ryggen. I klippet som följer känner Thörn genom sin intuitiva förmåga in att ryggen är snedställd, var i healingpyramiden problemet ligger och vad lösningen skulle bestå i. Precis som för kvinnan med hälsporrarna så skulle helandet ta sex månader enligt Thörn. Att utlova ett omedelbart helande är ju alltid förenat med vissa problem eftersom det direkt kan bli uppenbart att helandet uteblivit. Att som Thörn låta det dröja sex månader är givetvis säkrare. Även i detta klipp har jag ersatt ett par av patientens utläggningar med en liten trudelutt.

Även om de som fick prova på healingen under föredraget mest hade fysiska besvär så verkar de flesta som vänder sig till Thörn och hans verksamhet ha själsliga åkommor. Så säger också Thörn själv i intervjun med honom: ”De jag möter, de är ofta människor som har mått dåligt i hela sitt liv, som har varit inom psykiatrin, människor som är deprimerade, utbrändhet och sådana här bitar.” I föredraget jag bevistade sade han även att hälften av kvinnorna som kommer till honom varit med om övergrepp. Man undrar givetvis hur lämplig han är att ta sig an de trasiga själar som söker sig till honom, personer som kanske har självmordstankar. Är verkligen någon som tror sig ha en direktlina till Gud och menar att orsakerna kan vara en låsning i ett parallellt universum verkligen rätt person för dem? Mest troligt inte.

Liknande inlägg på denna blogg: John of God akt 4: Jag fick cancer i stjärten eftersom jag skämts över att vara bög, en nervkittlande wallraffning som förment cancersjuk och förmodat homosexuell hos en av den brasilianske healern John of Gods svenska representanter.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

   
   

   

John of God akt 8: Vad är healing och hur kan det fungera?

Detta är del 8 i min bloggserie om healingresorna till transmediet John of God i Brasilien. Länkar till de tidigare delarna återfinns sist i inlägget. Del 1-4 utgör själva granskningen och del 5-7 avhandlar efterspelet.

Jag skrev i del 7 att min granskning av healingresearrangörerna hade utvecklats till ett konstprojekt men jag är inte så säker längre. Det handlar nog snarare om någon sorts tvångsmässigt självskadebeteende. Jag mår nämligen inte bra av att om och om igen ta del av researrangörernas usla argument för att man ska tro på John of Gods mirakel. Varje gång begraver jag ansiktet i handflatorna och förstår inte varför jag utsätter mig för plågan, allt det gör är ju att spä på mitt redan alltför djupa människoförakt.

Jag tycks dock vara fast i John of God-hjulet där det ena ständigt leder till det andra. I bloggeposets senaste inlägg bevistade jag ännu ett informationsföredrag, denna gång med researrangören Anita Ekberg. I pausen sålde man hennes bok, Vad är healing och hur kan det fungera?, som jag inte kunde låta bli att köpa även om det innebar att jag spräckte tusenlappen på John of God-relaterade varor och tjänster. Givetvis måste jag läsa boken och skriva några rader om den så att jag inte bidragit ekonomiskt till en oetisk näring utan anledning.

Jag har faktiskt tidigare skrivit en del om författarinnans affärsverksamhet. I del 2 skrev jag om företaget och insamlingsstiftelsen hon driver, om hur hon bemöter cancersjuka reseintresserade samt om ett par av helandeberättelserna hon publicerat på sin hemsida. I del 6 berättade jag kort om hur planerna på ett healingcenter utanför Gävle gått i stöpet. Del 7, slutligen, avhandlade som redan nämnts ännu en informationskväll om healingresorna, denna gång med just Anita som föredragshållare.

John of God-världen är de anekdotiska bevisens värld och en stor del av boken Vad är healing och hur kan det fungera? utgörs av berättelser skrivna av de som besökt John of God om de saker de upplevt där. Ibland hänvisar författarinnan förvisso till ”forskningsresultat” som ska bevisa healingens effekt men läsaren får sällan tydliga hänvisningar till var dessa ”forskningsresultat” står att finna och man förväntas ofta leta själv eller ta författarinnan på orden. Till ”forskningsresultaten” som man kan finna hör bland annat Masaru Emotos studier av tankars påverkan på iskristaller som fått välförtjänt kritik.

Besökarna som framträder i bokens olika berättelser tycks vara mer eller mindre rotade i den alternativa sfären. Man får man bland annat läsa om tidigare besök hos andra healers och gurus samt ta del av deras funderingar kring kvantmystik. Ett förmodat vaccinationsskadade barn far också förbi i en bisats i en av berättelserna. Det verkar alltså knappast som om John of God är första stoppet i den nyandliga karusellen för de som kostar på sig en resa.


Man presenterar i boken några av de andeväsen som John of God inkorporerar. Anita skriver att hon ibland sett John of Gods ögon helt klarblå när han kanaliserat ett specifikt andeväsen.

Det gäller att vara försiktig så att man inte går i samma fälla som de troende och låter de egna önskningarna och förväntningarna styra vad man ser. Möjligen kan det vara så att jag också bara ser saker jag vill se men jag tycker mig ibland ana i de olika berättelserna från Casan att de använder verksamma substanser på patienterna för att ge sken av att det faktiskt händer något med dem. Att få i dem någonting tillsammans med det heliga vattnet eller örtpreparaten man ordineras borde rimligen inte vara svårt.

Det berättas till exempel ofta att man efter de osynliga, andliga operationerna blir extremt trött och ligger och sover i något dygn. I boken berättar en man med tjocktarmscancer och metastaser i lever och lungor som rest med Anita om hur han kände sig vid tiden kring en sådan operation. Är det bara köandet, värmen och hans sjukdomstillstånd eller har han faktiskt blivit drogad?

Efter soppan mediterade jag en stund innan jag gick tillbaka till pousadan (värdshuset) för att äta lunch.
Kl 14 var det dags att ställa sig i operationskön. Kön gick raka vägen till operationsrummet/behandlingsrummet.
Jag stod upp och la höger hand på hjärtat för att sen blunda. Då började det. En mycket märklig upplevelse. Jag kände en bedövande känsla. Mina läppar domnade ungefär som hos tandläkaren. Jag började skaka och andas häftigt och fick problem med att stå. Jag koncentrerade mig på att inte ramla omkull och det rann från ögonen, näsan och munnen.
Efter en stund kom det fram en kvinna som torkade och lugnade mig. Jag fick öppna ögonen en kort stund för att stänga dem igen. Direkt därefter var det dags att gå och då var jag naturligtvis tvungen att öppna ögonen igen.
Anita tog emot mig och ställde mig mot en vägg så hon kunde samla ihop alla men jag fortsatte att andas oregelbundet. Då kom en man från Casan och kollade mig men uppenbart blev han nöjd med det han såg för han lämnade mig där jag var.
När Anita hade samlat ihop alla så försökte hon hjälpa mig till apoteket där jag skulle hämta mina operationsörter. Dessvärre så var jag så snurrig att hon ändrade sig och tog mig till ett eftervårdsrum. Det bemannas av minst en legitimerad sjuksköterska så även de omedelbara fysiska åkommor som kan vara allvarliga, kan identifieras och eventuellt behandlas på plats.
I eftervårdsrummet fick jag ligga tills min andning och min kropp återhämtat sig något sånär. Anita gick och köpte mina örter och efter ett par timmar så tog hon mig till pousadan där jag legat till skrivandes stund.
När jag låg i efterbehandlingsrummet så var känslorna mycket starka. Det var en blandning mellan eufori och misär. Jag visste inte vad jag skulle tro. Jag var ju så fysiskt påverkad. Hur kunde jag vara det? Men något måste jag ju tro. Oavsett så var den fysiska påverkan mycket kraftig.
Nu känner jag mig sliten. Trött och glad. Jag har legat och blundat, sovit och funderat i ett dygn. Efter en operation ska du inte göra något annat än att sova eller låtsas sova. Det är dock inte så svårt för mig.
I morgon blir det current room.

(Ekberg, A. (2011), Vad är healing och hur kan det fungera? s. 47-48)

Ett annat exempel från boken är Matthew som kommit till Casan för att bli av med en aggressiv hjärntumör. John of God, eller Medium João som han också kallas, tycks vilja ge Matthew biverkningar och förutsäga vilka de blir för att bevisa att det som sker på Casan är äkta.

En fredag eftermiddag i början av mars 2006 var Matthew i samlingshallen för att hjälpa till där han behövdes.
Medium João inkorporerad kom fram till honom och sa:
– Gå och hämta din fru.
Matthew sprang ut och hämtade Gessymara som mycket förvånad och orolig undrade varför. De skyndade sig tillbaka till Medium João/Entiteten som bad Gessymara att gå och hämta en burk örter. När hon kom tillbaka sade han:
– Öppna nu burken mitt barn. Jag kommer varken att röra vid burken eller örterna men kommer ändå att transformera den här burken med örtmedicin till något helt annat än passionsblomma. Jag vill att alla ska se kraften i det här. Örterna kommer att ha biverkningar som han kommer att både känna och se.

Örtpreparaten från Casa de Dom Inácio är baserade på Passionsblomma och specialdesignas av entiteterna för varje person. De ger i vanliga fall inga biverkningar.

Entiteten tog Gessymara lite avsides och berättad vilka biverkningar Matthew skulle få och hon frågade om hon skulle berätta det för honom.
Entiteten: – Nej, han behöver inte veta detta. Hans medvetna eller omedvetna ska inte ha någon påverkan på det du kommer att se. Ge honom två kapslar nu direkt, en till kvällen och därefter tre per dag tills kuren är slut. Hans andliga arbete är fullbordat och dessa örter kommer att rena hans fysiska system från alla bieffekter de tidigare behandlingarna har gett, speciellt cellgifterna. Lägga sedan märke till hur stark och frisk han blir.

Under tiden Matthew tog örtpreparatet fick han liknande bieffekter han fått när han gick på cellgifter, blev väldigt trött och mådde stundtals mycket dåligt. Några dagar efter att kuren var slut kände han sig friskare än någonsin.

(Ekberg, A. (2011), Vad är healing och hur kan det fungera? s. 100-101)

I de olika reglerna och ordinationerna på Casan som man får ta del av i boken kan man också ana att de nog ofta är till för att pressa så mycket pengar ur besökarna som möjligt. Förutom att folk så gott som alltid uppmuntras att återvända ett antal gånger handlar det också om så små saker som att man alltid måste ta taxi efter en osynlig, andlig operation även om man bor blott 50 meter från Casan.

Boken känns sammanfattningsvis som något av en tjockare reklamfolder för författarinnans egna healingreseverksamhet ämnad att inspirera de som funderar på att resa till Casan samt de som redan varit där.


Framsidan på boken pryds av ett foto som Anita tagit på Casan. Det påstås visa energierna på platsen och när John of God såg fotot uppmanade han henne att visa det för människorna i Sverige. De ljusa prickarna på fotot är de vanliga fotofenomen som brukar kallas orber. Prickarna är utmärkta objekt att tolka som annat än blott fotofenomen för den som gärna vill se belägg för något övernaturligt.


Vissa av fotofenomenen på bilderna i boken verkar dock inte ha uppkommit av en slump utan tycks ha kommit till genom manipulation. Dessa bilder har dock inte författarinnan själv tagit.

Avslutningsvis tre små kortnyheter från John of God-världen.

I. När mellandagstristessen var som värst anmälde jag för övrigt Anitas företag SEM, Svenska Energimedicinska AB och en av de andra researrangörerna till Konsumentverket för deras marknadsföring där de berättade om mirakulösa helanden från bland annat cancer på Casan i Brasilien. Detta kan nämligen bryta mot marknadsföringslagens paragraf 5 och 10. Det kändes som om det var hög tid att anmäla eftersom de haft flera månader på sig att uppdatera hemsidorna sedan den problematiska marknadsföringen lyftes fram i ljuset. Andra researrangörer ändrade omedelbart sina hemsidor men dessa två gjorde inga ändringar. P4:s lokala nyheter i Stockholm och Kristianstad har hunnit rapportera om anmälan. Återstår att se om Konsumentverket gör något åt saken.

II. På Casan används en sorts blinkande lampor som kallas kristallbäddar för att behandla besökarna. Det finns ett ganska stort antal sådana kristallbäddar i Sverige som besökare på Casan förmåtts köpa för dyra pengar. En av besökarna verkar ha ångrat sitt köp och försöker nu kränga kristallbädden på Blocket.

Healinglampa säljs pga platsbrist. John Of God använder den som komplement i sina behandlingar.
se ” John of God” på nätet.
Behandlar och balanserar chakrorna.
Nypris 50 000kr .Säljes till högstbjudande.

WebCite

III. Till sist lite obekräftat smaskigt healingreseskvaller som jag snappat upp när jag stått och lyssnat bakom en gardin på en John of God-relaterad tillställning. På ett sjukhus i Umeå sägs en sjukvårdsanställd ha rekommenderat patienter att åka till John of God för att bli friska. Om så är fallet har någon tolkat ”vetenskap och beprövad erfarenhet” synnerligen liberalt.

Tidigare inlägg i denna serie:
John of God akt 1: Introduktion till healingresorna på Studieförbundet Vuxenskolan, inlägget är en liten introduktion till healingresorna där jag utgår från Studieförbundet Vuxenskolans reklamföredrag som jag bevistade.
John of God akt 2: Den första halvan svenska entreprenörer i healingresebranschen, om den ena halvan svenska arrangörer av healingresor med destination John of God.
John of God akt 3: Den andra halvan svenska entreprenörer i healingresebranschen, fler svenska arrangörer av healingresor med destination John of God.
John of God akt 4: Jag fick cancer i stjärten eftersom jag skämts över att vara bög, det mest nervkittlande inlägget. Jag träffar en av researrangörerna, låtsas vara cancersjuk och intresserad av en resa till det brasilianska transmediet.
John of God akt 5: Mediabrus och mediebrus, om de första granskningarna i gammelmedia av healingresorna och John of God.
John of God akt 6: Varför man uti sin vanskapta torso skola gömma en mikrofon, mer mediauppmärksamhet och lite resonemang kring varför det är motiverat att wallraffa.
John of God akt 7: Fångad med byxorna nere på Jordstrålningscentrum, ännu en informationskväll om healingresorna, denna gång med researrangören Anita som författat boken detta inlägg avhandlar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .